Jaaroverzicht 2021

Het jaar is weer voorbij gevlogen! Hier volgt mijn lijstje van gekeken films en ratings.

Het jaar was er weer eentje gedomineerd door de coronapandemie en daarbij sluiting van de filmtheaters. Gelukkig is de wereld gezegend met een snelle internetconnectie en hoeven we niet per se naar de theaters voor onze wekelijkse dosis film. Toch gaat er niets boven een echte bioscoopervaring. Toen de theaters weer opengingen ben ik er ook weer snel heen gevlogen, alleen of met anderen. Zo heb ik een paar parels mogen spotten samen met een klein gezelschap, je voelt samen toch even een gezelschap. In een zaal kijk je allemaal naar dezelfde film, je lacht hard om dezelfde momenten en huilt stil om zielige momenten. Als je hoort dat andere mensen het leuk vinden ga je vanzelf mee in de mood.

Hoeveel films gekeken: 78 (-22 vorig jaar)
Waarvan in de bioscoop: 18

Eerste film van het jaar: Death to 2020 (1 januari)

Laatste film van het jaar: The Last Duel (28 december)

Wat vond ik van de films die uitkwamen in 2020/2021? (bioscopen zijn soms laat)

Waardering: 4.5 uit 5.

The Power of the Dog
The Father
Dune
Emma (2020)

Waardering: 4 uit 5.

Nomadland
Judas and the Black Messiah
Slag om de Schelde
The Mauritanian
The Green Knight
Riders of Justice
No Time to Die
Last and First Men (2020)
Bo Burnham: Inside

Waardering: 3.5 uit 5.

Benedetta
Druk
Lapsis
Free Guy
Mandibules
Undine
Don’t Look Up
The Last Duel
Cruella

Waardering: 3 uit 5.

The Trial of the Chicago 7 (2020)
Escape Room: Tournament of Champions
Cadaver

Waardering: 2.5 uit 5.

Stowaway

Waardering: 2 uit 5.

Old
Dos

Mijn favoriet dit jaar was zeker Power of the Dog, geweldig geacteerd, sterk verhaal en prachtige cinematografie. Het hielp ook zeker mee dat ik naar de bioscoop was om deze te bekijken. (Kwam diezelfde week uit op Neflix maar ik ging toch).
Dikste teleurstelling was misschien Stowaway. De film had een sterk begin maar het einde was teleurstellend slecht. De films onderaan de starrating (Old en Two) zijn niet teleurstellend want daar had ik al geen hoge verwachtingen van. Old is de nieuwste film van M. Night Shyamalan over een strand waar je snel oud wordt. Ik had geen hoge verwachtingen en die kwamen dus ook niet uit. Dos is een soort Spaanse variant van The Human Centipede waarbij twee mensen aan elkaar zijn vastgehecht. Ik zocht een korte film die ik met Spaanse ondertiteling kon kijken, en daarin is de film geslaagd. Ergens dus succesvol.