Jaaroverzicht 2022

Hier volgt mijn lijstje van gekeken films en ratings.

In 2022 konden we volop naar de filmtheaters. Corona; wat is dat? Ik heb ook dit jaar weer veel gebruik gemaakt van mijn Cinevillekaart. Daarnaast een paar keer naar een Pathe/Cinemax geweest

Hoeveel films gekeken: 73(-5 vorig jaar)
Waarvan in de bioscoop: 22

Eerste film van het jaar: Dont’ Look Up (1 januari)

Laatste film van het jaar: Midsommar (30 december)

Wat vond ik van de films die uitkwamen in 2021/2022? (bioscopen zijn soms laat)

Waardering: 4.5 uit 5.

The Worst Person in the World
C’mon C’mon
Everything Everywhere All at Once
Speak No Evil
Triangle of Sadness

Waardering: 4 uit 5.

Harry Potter 20th Anniversary: Return to Howarts
Spiderman: No Way Home
The Tragedy of Macbeth
Red Rocket
The Batman
Lost Illusions (Illusions perdues)
Top Gun: Maverick
Elvis
The Innocents (De Uskyldige)
Decision to Leave (Heojil kyolshim)
Knor (Oink)
The Beasts (As Bestas)
Bullet Train

Waardering: 3.5 uit 5.

Don’t Look Up
tick, tick…BOOM!
Parallel Mothers (Madres Paralelas)
The Unbearable Weight of Massive Talent
Thor: Love and Thunder
Corsage
Spencer
Don’t Worry Darling

Waardering: 3 uit 5.

The Tindler Swindler
Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore
Downton Abbey: A New Era
House of Gucci
The Black Phone

Waardering: 2 uit 5.

Through My Window (A través de mi ventana)

Mijn favorieten dit jaar waren Triangle of Sadness, Speak no Evil en Decision to Leave. Ik was ook erg tevreden met Top Gun: Maverick. Die dag wilde ik even wat afleiding en boy, kreeg ik afleiding. Lekker hersenloos kijken naar drama en actie. Triange of Sadness was een heerlijke kijkervaring in de bioscoop, een hilarische film met meerdere lagen om over na te denken. Speak No Evil was daarentegen een verschrikkelijke film om te kijken. Zo eentje van eens maar nooit meer. Prachtig in elkaar gezet maar het gaat steeds meer de slechte kant op voor de protagonisten. Je wilt wegkijken maar je kan het niet.

Speak no Evil

Over kijkervaring gesproken: niets kon dit jaar tippen aan Spiderman: No Way Home. Je zou bijna vergeten dat we 2022 begonnen met een lockdown. Ik wilde al eerder naar Spiderman, in december, maar ik stelde het 1 of 2 dagen uit. En toen was daar een lockdown! We hebben dus lang gewacht en alle spoilers ontweken om de film eind januari in de bioscoop te bekijken. Gelukkig hadden we een enthousiast publiek en reageerde iedereen fantastisch op alle onthullingen.

Onderaan het sterrenlijstje staat A Través de mi ventana. Een Spaanse film naar aanleiding van een Wattpad verhaal. Ik had geen hoge verwachtingen en die zijn ook niet uitgekomen. Maar het was Spaans en dat was goed voor het leren van de taal. Een andere tegenvaller was de nieuwe Fantastic Beasts. De vorige was al niet om over naar huis te schrijven, deze al helemaal niet. Ik kan niet meer herinneren wat het plot was, maar ik weet nog wel dat ik het helemaal niks vond.

C’mon C’mon