Recensie: Jurassic World

“You just went and made a new dinosaur? Probably not a good idea.” – Owen

Gisteren als de kers op de mijn verjaardagstaart naar Jurassic World gegaan in Tuschinski Amsterdam. 22 jaar na de eerste film in de franchise, Jurassic Park, is daar nu Jurassic World.

De film heeft goed door wat wij willen als publiek. Door de slecht ontvangen delen 2 en 3 willen wij als kijkers nu meer, groter en lawaaierigere jurassic. Zo willen ook de bezoekers van Jurassic World meer, grotere en lawaaierige dino’s zien. Dat is ze zeker gelukt. Om meer bezoekers te trekken hebben de onderzoekers van Jurassic World een nieuwe soort dinosaurus gecreëerd. De Indominus Rex. Zoals de hoofdrolspeler Owen daarover zegt: “You just went and made a new dinosaur? Probably not a good idea.” Als je Jurassic Park, The Lost World: Jurassic Park en Jurassic Park 3 hebt gezien weet je al hoe dit gaat verlopen. Dit was inderdaad geen goed idee.

Het verhaal
Het verhaal begint met de twee broertjes Gray en Zach. Ze nemen afscheid van hun ouders op het vliegveld en ze reizen alleen naar Jurassic World om een weekend door te brengen met hun tante Claire. Daar aangekomen heeft de oudere broer Zach alleen oog voor leuke meiden en heeft tante Claire het veel te druk om de dag met de jongens door te brengen. Claire geeft een korte tour aan mogelijke nieuwe sponsors van het park waardoor wij als kijker de nieuwe dinosaurus kunnen ontdekken. Owen is een raptortrainer die wordt ingeschakeld om de omheining van de nieuwe Indominus Rex te controleren. En zoals je kan bedenken gaat het daar fout. Maar als je wilt weten hoe, zul je de film zelf moeten bekijken.

Colin Trevorrow
De special effects zijn erg ver gekomen sinds 1993 en Jurassic World is werkelijk waar prachtig. Ik ben niet zo’n fan van het dragen van de 3D-bril maar bij deze film merkte ik er vrij weinig van. En dat is een goed iets. Het was fijn om te zien dat ze veel respect hadden voor de eerste film. Jake Johnson speelt de iets wat geeky Lowery, die in de controlekamer werkt. Hij draagt een Jurassic Park t-shirt die hij heeft gekocht op Ebay. De kinderen komen het oude welkomstcentrum van het eerste park tegen. Het was een leuke ontdekking voor mij om te zien dat Jake Johnson er in speelt. Hij en de regisseur Colin Trevorrow hebben samengewerkt met zijn eerste bioscoopfilm Safety Not Guaranteed. Ik heb deze film in 2012 in de bioscoop gezien en dat was zeker heel anders dan Jurassic World. Ik ben benieuwd hoe hij de regisseurklus heeft gekregen. Al met al was het een hele fijne popcornfilm. Super spannend en heel mooi gemaakt. Jurassic World is in mijn ogen de blockbuster van 2015.

wel-kijken-01

jurassic-world-poster