Recensie: Independence Day

Independence Day viert deze zomer zijn 22e verjaardag. Tijd om deze sci-fi klassieker opnieuw te gaan kijken.

Regie: Roland Emmerich (Stargate, The Day After Tomorrow, Godzilla)
Cast: Will Smith, Bill Pullman, Jeff Goldblum, Judd Hirsch, Vivica A. Fox e.a.)
Release: 2 juli 1996

10 Goldblums out of a possible 10 goldblums.

Zomerblockbuster
Deze film uit 1996 werd de zomerblockbuster. Het werd ook de best bezochte film van dat jaar in de Verenigde Staten en wereldwijd. Met een budget van maar 75 miljoen dollar was het een “niet heel dure” film en haalde het wereldwijd meer dan 300 miljoen dollar binnen in 1996. De huidige teller staat op meer dan 800 miljoen dollar. Dat is een zeer grote opbrengst. Een beetje verwachte blockbuster heeft deze dagen een productiebudget van meer dan 150 miljoen dollar. Uiteraard is dat anders dan 21 jaar geleden.
In datzelfde jaar kwam Mission Impossible uit met een budget van 80 miljoen dollar. Die film haalde maar 180 miljoen binnen dat jaar. In de buurt kwam Twister, een zelfde soort actiefilm van Nederlandse regisseur Jan de Bont, met een budget van 92 miljoen dollar. In de loop van de jaren heeft Independence Day het toch veel beter gedaan dan Twister.

Plot

We volgen legerkapitein Steven Hiller (Will Smith), Bill Pullman als president Whitmore, en Jeff Goldblum als een oplettende medewerker van een kabelbedrijf, David Levinson. Op 2 juli arriveren er gigantische ruimteschepen die blijven zweven boven het aardoppervlak. David Levinson ontdekt dat de schepen samenwerken en aftellen. Hij probeert de president te waarschuwen maar die is helaas net te laat om de steden te evacueren. Gelukkig kan hij zelf wel ontkomen. Het leger wordt ingezet en Steven Hiller kan een van de buitenaardse schepen neerhalen. In de woestijn slaat hij een alien knock-out en sleept hij deze mee naar Area 51. Hier worden uiteraard wel buitenaardse objecten en wezens verzameld sinds Roswell in 1947.
Als Will Smith met de alien door de woestijn heen loopt schreeuwt hij ‘And what the hell is that smell?’ uit. Deze zin stond niet in het script maar was een gemeende uitspraak van Will zelf. Hij was niet ingelicht over de ontbindende garnalen die even verderop lagen op de vlakten van Great Salt Lake in Utah.
Veel explosies en gevechten later zijn de aliens verslagen en zijn de Verenigde Staten de grote winnaars van de wereld. Feest alom.

Regisseur Emmerich besloot om weinig gebruik te maken van de opkomende CGI (kijk naar de CGI van Jurassic Park drie jaar eerder) maar veel gebruik te maken van modellen.  Kijk nou, dat is toch prachtig om te zien!

Uiteraard is de film nog steeds heerlijk om te zien, zoveel jaar later zijn de effecten nog steeds heel sterk.
Dus heb je zin in een film met een leuke Will Smith en een even leuke Jeff Goldblum waarin de USA geweldig naar voren komt? Independence Day is your film.